Ako opraviť nefunkčný a zanesený DPF filter?
Len pred pár rokmi nadobudla platnosť environmentálna norma EURO, ktorá okrem iného zaviazala všetkých výrobcov automobilov používať vo výfukovom systéme dieselových motorov filtre tuhých častíc (DPF), a preto je veľká časť vozidiel so vznetovými motormi vybavená týmto filtrom. Samotný názov – “ filter tuhých častíc “ – vysvetľuje jeho účel, ktorým je eliminovať únik častíc sadzí, ktoré sú výsledkom spaľovania nafty.
Ani tento filter však nevydrží večne a po určitom čase a najazdených kilometroch ho budete musieť vymeniť. Môžete to urobiť dvoma spôsobmi. Necháte si ho vymeniť za úplne nový, alebo sa poobzeráte po okolí a zistíte si, kde by vám urobili repas DPF filtra. Je to lacnejšia možnosť s rovnakým účinkom.
Princíp fungovania filtra tuhých častíc
Existujú rôzne konštrukcie filtrov a spôsoby regenerácie, ale ich podstata je tá istá. Filter pevných častíc je kovový valec naplnený špeciálnym tepelne odolným keramickým materiálom s bunkovou štruktúrou, ktorá dokáže zachytiť malé čierne častice. Riadiaca jednotka motora pre snímače výfukového tlaku monitoruje jeho kapacitu a v prípade potreby spustí regeneráciu, t.j. proces čistenia filtra z nahromadenej sadze v ňom.
V procese regenerácie sa tak môžu nahromadené sadze spáliť, ale potrebná teplota vznietenia sadzí je okolo 600 ° C. Teplota vo filtri, a to aj pri veľkom zaťažení a pri vysokej rýchlosti dosahuje často iba 350 – 400 ° C, čo na takéto spaľovanie nahromadenej sadze nestačí.
Riešením môže byť účinný repas DPF
Ak vám regenerácia filtra príliš nepomáha a na palubnej doske vozidla sa objavuje varovné signálne svetielko, tento DPF filter je potrebné nechať vyčistiť alebo vymeniť. Ako to ale býva a často funguje. Nové veci sú oveľa drahšie, ako oprava alebo čistenie tých aktuálnych.
Repas DPF filtra sa postará o jeho hĺbkové čistenie, vďaka čomu bude opäť disponovať rovnakými hodnotami, ako má ten nový. Minimálne vám bude slúžiť zas niekoľko ďalších mesiacov. Nehovoriac o tom, že budete ohľaduplní k životnému prostrediu a nebudete produkovať pri jazde autom do ovzdušia škodlivé látky. Vyskúšajte.
Text:PR